مزایای ورزش در دوران بارداری ممکن است به فرزندان منتقل شود

18آوریل 2020 - وقتی زنانی که از نظر جسمی متناسب هستند در دوران بارداری خود ورزش می کنند، می توانند اثرات مفید ورزش را به فرزندان خود منتقل کرده و در نتیجه فرزندان آنها دارای تناسب بدنی بهتری در آینده خواهند بود.

طبق مطالعه‌ای که امروز درScience Advances ، به رهبری دکترMin Du ، استاد دانشگاه ایالتی واشنگتن و دانشجوی دکترای او Jun Seok Son منتشر شد: ورزش در دوران بارداری تولید بافت چربی قهوه ای(چربی خوب) را در جنین در حال رشد، تحریک می کند. نقش اصلی چربی قهوه ای در بدن، سوزاندن کالری و تولید گرما است. از طرف دیگر، بافت چربی سفید، مسئول ذخیره ی کالری و چاقی است و سوزاندن آن سخت تر است که معمولاً به عنوان چربی بد شناخته می شود.

نتایج دکتر Du و Son نشان می دهد فرزندان موشهایی که از نظر جسمی متناسب هستند و روزانه در دوران بارداری ورزش می کردند، نه تنها مقدار چربی قهوه ای بیشتری نسبت به وزن بدن خود دارند بلکه چربی سفید را سریعتر از فرزندان گروه کنترل( موشهای بارداری که ورزش نمی کردند) می سوزانند. این امر به جلوگیری از چاقی و همچنین بهبود سلامت متابولیک آنها کمک می کند.

مطالعه آنها بی نظیر است زیرا تاکنون تأثیر ورزش در دوران بارداری بر رشد جنین، فقط در بین مادران چاق مورد بررسی قرار گرفته بود.

پرفسور Min Du، گفت: تحقیقات قبلی نشان داده اند که ورزش کردن خانمهای دارای اضافه وزن در دوران بارداری، سبب محافظت از فرزندان آنها در برابر اختلال در عملکرد متابولیک و چاقی می شود. مطالعه ی ما نشان می دهد که مزایای ورزش در دوران بارداری ممکن است به فرزندان زنانی که سالم هستند و از نظر تناسب جسمی در وضعیت خوبی قرار دارند، نیز منتقل شود.

از آنجایی که ورزش در دوران بارداری کمتر متداول است و میزان چاقی در کودکان در بین مادرانی که دارای شاخص های مختلف توده بدنی هستند، در حال افزایش می باشد، محققان امیدوارند که یافته های آنها زنان سالم و دارای اندامی متناسب را به ادامه زندگی فعال در دوران بارداری ترغیب کند.

محققان افزودند: یافته های ما نشان می دهد که فعالیت بدنی در دوران بارداری برای زنانی با تناسب جسمی، بمنظور حفظ سلامت متابولیک نوزاد بسیار مهم است. ما فکر می کنیم که نتایج این تحقیق در نهایت می تواند به رفع مشکل چاقی در ایالات متحده و سایر کشورها کمک کند.

در این مطالعه، محققان به موش های باردار سالم اجازه دادند یا به شیوه ی زندگی بی تحرک و یا با ورزش روزانه زندگی کنند. سپس فرزندان آنها را با رژیم غذایی با کالری بالا تغذیه کردند.

قابل ذکر است فرزندان ماده و نر گروه آزمایش که مادران آنها ورزش کرده بودند، بیشتر از فرزندان گروه کنترل خوراک مصرف کردند. با این وجود، فرزندان موشهای گروه آزمایش افزایش وزن کمتری نشان دادند.

علاوه بر این، تحمل گلوکز در فرزندان ماده و نر گروه آزمایش بهبود یافته بود. عدم تحمل گلوکز مقدمه ای برای ایجاد دیابت و سایر بیماریهای مرتبط با چاقی در مراحل بعدی زندگی است.

ورزش در دوران بارداری همچنین باعث تحریک تولید آپلین(apelin)، یک هورمون ناشی از ورزش ، در مادران و جنین آنها می شود. آپلین رشد چربی قهوه ای را تحریک کرده و سلامت متابولیسم را بهبود می بخشد.

محققان همچنین دریافتند که دادن آپلین به موشهای باردار در گروه کنترل، برخی از اثرات مفید ورزش را در فرزندان آنها تقلید می کند.

پرفسور Du،گفت: این نشان می دهد كه سیستم apelinergic می تواند هدف مهمی برای تولید داروهایی باشد که به جلوگیری از چاقی کمک می کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200418/Benefits-of-exercise-during-pregnancy-may-extend-to-the-offspring.aspx